Simfile Tutorial part 1

“Hey Jimmy kan je een simfile voor me maken van dit liedje?”
“Ja hoor, dat kan ik wel. Maar waarom probeer je het niet eerst gewoon zelf?”
“Dat kan ik niet! :'(”

Not anymore! :D Ik presenteer u; ‘Hoe maak ik een simfile voor StepMania’. Stap voor stap zal ik uitleggen hoe je een simfile maakt voor deze Dance Dance Revolution simulator. Ik schrijf dit naarmate ik zin heb om te schrijven, dus misschien is het in een weekje helemaal af, maar misschien komt het nooit af (give me supporting comments and it’ll go faster).

Vandaag deel 1: Wat heb ik nodig?

Een liedje. Bij voorkeur in MPEG Layer-III (.mp3) of Ogg Vorbis (.ogg) formaat. Is het een ander formaat, moet je het eerst omzetten naar een van deze twee. Ik gebruik daar dbPowerAmp voor. Ogg Vorbis is het handigste voor StepMania.

De meeste DDR liedjes duren ongeveer anderhalve minuut (tussen de 1:20 en 1:40 om precies te zijn). Bij In The Groove duren ze ongeveer 2 minuten. StepMania rekent liedjes tot 2:30 als gewone liedjes. Daarna worden het long versions, tot 5 minuten. Langer dan 5 minuten wordt het een marathon version. Ik raad je aan om liedjes echter tot de 1:30 te houden, dan blijven ze namelijk dansbaar. Hoe je ze korter maakt, kan ik je niet bij helpen. Ik ben daar zelf namelijk geen ster in, en vraag meestal iemand anders om het voor mij te knippen.

StepMania. Natuurlijk hebben we StepMania nodig om de steps te maken. Ik raad versie 3.9 aan, en vooral geen versie 4. In StepMania 4 zitten, op het moment van schrijven, namelijk nog wat bugs bij het simfile maken, die er voor kunnen zorgen dat je simfile er helemaal aan gaat (zonder dat je het merkt), en naderhand alles opnieuw kan doen.

Een text-editor. Een simpele tekst-editor als Kladblok (Notepad) is al genoeg.

Een BPM counter. Natuurlijk moeten we weten hoeveel beats per minuut een lied is. Een erg handig programma daarvoor is VirtualDJ, maar anders geef ik tegen de tijd dat dit nodig is wel een ander proggie.

Een geluidseditor. GoldWave komt hier erg goed van pas. Maar iets anders simpels waarmee je erg ver kan inzoomen, en op duizendste (1/1000, 3 cijfers achter de komma) secondes kan kijken, is ook goed. Met honderste (1/100, 2 cijfers achter de komma) moet het ook kunnen, maar dan kan het zijn dat het lichtelijk off-beat wordt.

Een beeldbewerkingsprogramma (optioneel). Om een background en banner te maken, en zelfs voor een zogenaamde ‘cd title’, heb je een beeldbewerkingsprogramma zoals Paint Shop Pro of PhotoShop nodig. Dit is echter niet verplicht, maar fleurt het allemaal wel op.

Geduld, inspiratie en m4d sk1llz. Het maken van een simfile kost tijd. Vooral als je er net mee begint ben je er een tijd mee bezig, en is het resultaat waarschijnlijk erg slecht. Blijf proberen, en het gaat vanzelf sneller, en je wordt vanzelf beter.

Je moet ook enigszins inspiratie hebben. Meestal komt dat bij het horen van een liedje. Je hebt in je hoofd al de stapjes, en hoeft dit eigenlijk alleen nog maar op te schrijven.

Het belangrijkste is waarschijnlijk nog wel ‘m4d sk1llz’, of in de gewone volksmond; ervaring. Veel ervaring. Je moet niet verwachten dat je een goede simfile kan schrijven als je net 7 voeters aan kan. Liever haal je hoge ratings op 9 voeters, of heb je zelfs al een aantal 10 voeters onder de knie. Dan weet je namelijk wat er allemaal mogelijk is, en wat ‘on beat’ is. Hoe meer (officiĆ«le) songs je hebt gespeeld, hoe beter!

Ook moet je op het keyboard een aantal AA’s, of zelfs AAA’s gehaald hebben, zodat je nummer goed kan timen. Misschien is dat wel het aller- aller- allerbelangrijkste!

Ga verder naar deel 2

Leave a Reply