Simfile Tutorial part 4

3 jaar geleden ben ik begonnen met een tutorial voor het maken van een liedje bij StepMania, een Dance Dance Revolution simulator. Al die tijd heb ik geen zin/tijd gehad om een vervolg te maken, maar dat eindigt vandaag. Ik presenteer u het vierde deel van de tutorial. In dit deel gaan we ons liedje voorzien van stapjes.

Deel 4: Stapjes maken

Als je de tutorial tot deel 3 hebt gevolgd, ben je nu aangekomen op het punt waar je eindelijk je liedje van stapjes kan voorzien. In StepMania heb je de optie EDIT/SYNC SONGS, welke je natuurlijk moet kiezen om je liedje te editen, of in dit geval zelfs te maken.

Kies deze optie om je liedje te editen

Als je deze optie hebt gekozen, kom je in een menu uit waarin je je liedje kan kiezen, charts kan aanmaken, wijzigen, kopiëren en verwijderen. Dus let goed op wat je doet!

Kies jouw liedje uit jouw songpack

Door links en rechts te drukken kan je bovenaan het songpack kiezen waar jouw nummer in staat. Als je het goede pack hebt gevonden (als je eerdere stappen hebt gevolgd, is dit ‘Work In Progress’, maar in het voorbeeld is het ‘MK’), dan druk je op het pijltje naar beneden om je liedje te kiezen op dezelfde manier.

Kies de moeilijkheidsgraad

Vervolgens laat je StepsType voor wat het is. Hiermee kan je instellen of je een gewone chart maakt, of double (dat je twee pads tegelijk gebruikt), of voor een ander spel (bijvoorbeeld Pump It Up). Aangezien de meeste mensen alleen de Dance Dance Revolution variant op één pad interessant vinden, gaan we alleen deze maken. Laat het dan ook netjes op dance-single staan.

Bij Difficulty daaronder kunnen we kiezen welke moeilijkheidsgraad we willen aanpassen. Van makkelijk naar moeilijk is dit Beginner, Easy, Medium, Hard, Challenge, Edit. De eerste vijf spreken voor zich, en meestal zijn alleen de eerste vier van toepassing. De laatste, Edit, is een speciaal geval. Vroeger kon je namelijk zelf stapjes maken voor liedjes, en deze inladen met je memorycard (tegenwoordig kan dit nog steeds met ITG, maar toe). Dit waren dan zogenaamde ‘edits’. Deze kan je ook met StepMania maken, maar deze zijn doorgaans ‘verstopt’ in het keuzemenu. Men maakt hier vaak hele moeilijke charts van, die alleen op een keyboard te spelen zijn. Daar gaan we ons in deze tutorial nu dan ook even niet druk om maken.

Als je de moeilijkheidsgraad die je wil aanpassen selecteert (niet kiezen, dus niet op enter drukken!), heb je alleen aangegeven dat je daarmee aan de slag wil. Er is nog geen chart gemaakt. Hiervoor moeten we eerst de onderste optie kiezen, genaamd Create with Blank. Druk hier op enter, en het volgende scherm zal verschijnen. Je kan ook een andere moeilijkheidsgraad kopiëren, door die te kiezen bij Source StepsType en Source Difficulty. Dit laten we echter achterwege, omdat er geen andere steps beschikbaar zijn, en ook omdat we met een schone lei willen beginnen.

Er is een lege chart gemaakt, klaar om gewijzigd te worden

Wanneer je onderaan gekozen hebt voor ‘Create with Blank’, dan verschijnt dit beeld. De enige keuzes die je bij Action nu kan maken is ‘Edit Existing’ en ‘Delete Existing’. Het lijkt me logisch waar deze twee voor staan (het wijzigen van de bestaande chart, en het verwijderen ervan). Pas op, als je verwijdert kan je het niet ongedaan maken! Kies voor ‘Edit Existing’, omdat we de bestaande chart, hoewel die nog leeg is omdat we hem net pas hebben aangemaakt, willen wijzigen. Druk hiervoor gewoon op enter.

Stapjes maken!

Nu kunnen we eindelijk aan de slag! Hoezee! In dit scherm kan je namelijk stapjes (pijltjes) plaatsen. Er zijn een paar toetsen die je het meest zal gebruiken. Deze hebben ieder hun functie, en zal ik dan ook maar even uitleggen.

Cijfers 1 tot en met 4 op het alfanummerieke toetsenbord (dat is het gewone toetsenbord, dus de cijfertjes die boven de letters QWER staan bij een normaal Nederlands toetsenbord) staan voor links, omlaag, omhoog en rechts. Als je de 1 indrukt, komt er een pijl te staan op de linkerpositie, als je de 2 indruk op de omlaagpositie, enz. Dit spreekt verder voor zich, en als je eventjes bezig bent gaat het gebruik hiervan vanzelf.

Pijltjestoetsen omhoog en omlaag zijn om te kiezen op welk tijdstip in het liedje je een pijl wil plaatsen. De balken links en rechts van de chart geven aan op welke positie je zit, en door omhoog of omlaag te klikken kan je veranderen wanneer het pijltje geplaatst moet worden.

Pijltjestoetsen links en rechts worden gebruikt om aan te geven op welke beat je wil gaan. Standaard kan je door omhoog/omlaag te gaan een hele beat opschuiven in het nummer. Maar het kan goed zijn dat je halve beat, een derde beat of een kwart beat wil hebben. Of zelfs nóg minder, hoewel ik dat niet aanraad. Door naar rechts te klikken ga je een stapje achteruit, naar links een stapje omhoog. De kleur die de balkjes aan de zijkant hebben geven aan wat je momenteel gebruikt. Rood is een hele beat, blauw een halve beat, paars een derde beat, geel een kwart beat, roze een zesde beat en oranje een achtste beat. Het wordt ook aan de rechterkant aangegeven bij ‘Snap to:’. Hier gaat het echter om de maat (1/4e maats, 1/8e maats, 1/12e maats, etc.). Speel hier wat mee, het wordt je vanzelf duidelijk. Meestal is het alleen nodig om rood en blauw te gebruiken, maar misschien wil je het iets moeilijker maken door geel erbij te doen. Soms moet je de paarse pijltjes in plaats van de blauwe gebruiken, maar dat is slechts zelden.

Spatiebalk wordt gebruikt om te selecteren. Klik op spatiebalk en er verschijnt een knipperende balk. Ga naar een andere positie in het nummer, en druk nog een keer op spatiebalk. Nu wordt het hele vlak rood. Deze is nu geselecteerd.

P druk je vervolgens in om je selectie af te spelen, terwijl de pijltjes die je hebt geplaatst voorbij komen. Erg handig om je werk te testen. Doe dit regelmatig en veelvoudig, zodat je zeker weet dat het klopt en on-beat is.

Enter gebruik je om het Area Menu op te roepen. Als je een stuk geselecteerd hebt met de spatiebalk, kan je met dit menu dingen kiezen als kopiëren, plakken, draaien (turn), en insert/delete beat. De opties spreken eigenlijk voor zich, en je kan er mee spelen zodat je precies weet wat het doet. Let wel op, als je iets verwijdert, is het weg. Er is geen ‘undo’ knop.

Escape (esc) druk je in voor het Main Menu. Hier gaan we later verder op in, maar de belangrijkste opties hier zijn ‘Save’ (doe dit regelmatig!) en ‘Exit’. We moeten natuurlijk wel netjes kunnen afsluiten als we klaar zijn.

Voor meer keyboard shortcuts kan je F1 indrukken. Er verschijnt dan een menu met opties. De volgende keer ga ik dieper in op wat je verder allemaal kan, maar nu wil ik graag nog even de tip F4 meegeven. Hiermee activeer je de ‘Assist Tick’. Dit is het geluid van een klap dat te horen is op het moment dat er een pijltje ingedrukt moet worden. Als je deze aanzet (gewoon een keertje op F4 drukken), en vervolgens op P drukt, kan je precies horen of je stapjes wel goed op de muziek zijn geplaatst. Erg handig, en zonder deze optie kan je eigenlijk niet.

Probeer af te blijven van F7 t/m F12. Hiermee wijzig je instellingen die we eerder hebben gedaan met overige software, namelijk het timen. De kans dat je de timing nog moet veranderen is zeer klein.

De steps staan er, awesome!

En dat is het voor deze keer. Veel succes met het maken van simfiles, aangezien je nu de basis weet. De volgende keer vertel ik wat meer over hoe je goed stapjes kan maken, en wat uitgebreidere opties van het Edit Songs menu zoals freezes.

Overigens nog een tip. In tegenstelling tot VirtualDJ en WinBPM wat ik eerder aanraadde, werkt MixMeister BPM Analyzer een heel stuk beter. Deze is gratis te downloaden, en simpel in gebruik.

Laat reacties acter als je vragen hebt, ik probeer ze te beantwoorden, en anderen met zelfde vraag hebben het antwoord dan al voor hun klaar staan. Nogmaals, succes!

One thought on “Simfile Tutorial part 4

  1. Hartstikke bedankt voor de tutorial!
    Het lezen van instructies op de stepmania site geeft alleen de kale basis, hiermee kom ik een stuk verder!

Leave a Reply